Terugblik 2022: Embassy of Urban Mobility

Hoe ziet jouw ideale stad eruit? Hoe zou jij je straat inrichten? En hoe ga je het liefst naar je werk? De Embassy of Urban Mobility richt zich op de leefbaarheid van een stad. De afgelopen decennia stond efficiëntie centraal in het ontwerp van steden. “We zijn daarin het geluk van mensen uit het oog verloren. Dat moet veranderen”, stelt Rob Adams, curator van de Embassy of Urban Mobility. Daarom zet de Embassy mensen weer centraal.

Type Actueel
Gepubliceerd op 9 december 2022
Onderdeel van Embassy of Mobility
Actueel
Terugblik 2022: Embassy of Urban Mobility
Onderdeel van Embassy of Mobility

‘Er is geen betere wijze om de toekomst te voorspellen dan deze zelf mee vorm te geven.’ Dit is het uitgangspunt van de Embassy of Urban Mobility. De huidige tijd biedt kansen om terug te gaan naar de tekentafel en steden opnieuw vorm te geven. Waar de Embassy of Urban Mobility met name op focust? Niet meer uitsluitend denken vanuit efficiëntie, maar de leefbaarheid van steden en het geluk van inwoners vergroten.

Huidig systeem ter discussie

“Auto’s nemen vaak tot zeventig of tachtig procent van de openbare ruimte in een stad in beslag. Hierdoor blijft er nog maar een klein deel over voor fietsers en voetgangers. Kunnen we dat niet omdraaien?”, vraagt Rob Adams zich af. Hij is naast curator van de Embassy of Urban Mobility ook oprichter van Strategie & Innovatiebureau Six Fingers. “We nemen het huidige systeem vaak voor lief en denken er niet meer over na. De dominante logica is erg sterk. Maar is het eigenlijk geen raar uitgangspunt dat we kinderen opvoeden met het idee dat de straat voor auto’s is, in plaats van voor hen? De vraag stellen is het minste wat we kunnen doen. Wij willen mensen inspireren om van denkrichting te veranderen.”

Lees meer over het narratief van de Embassy of Urban Mobility in het curator interview met Rob Adams

Blik voor Groen

De Embassy of Urban Mobility werkt in zogenoemde Embassy Labs aan twee projecten op dit gebied. Blik voor Groen is een project dat gericht is op het vergroenen van woonwijken. “We gaan auto’s letterlijk ruilen voor groen”, zegt Adams hierover. De auto’s gaan naar een verzamelplaats buiten de wijk. Op de plek van parkeerplaatsen komt voor straatbewoners een stukje gezamenlijke tuin terug. Dat verbetert het onderling contact. Daarnaast heeft groen ook een positieve impact op je mentale en fysieke gezondheid. Bovendien zijn groenere wijken beter voor het klimaat omdat bomen en planten CO2 opvangen. Het concept is verder onderzocht door de ontwerpers van Studio 1:1. Nu zijn zij op zoek naar een straat om het experiment daadwerkelijk uit te voeren. 

Lees hier de WDE Spotlight met Studio 1:1

Uithuiswerkplek

Het tweede project richt zich op in infrastructuur rondom steden. In samenwerking met Rijkswaterstaat werkt de Embassy of Urban Mobility aan ‘uithuiswerkplekken’. Een effectieve én inspirerende manier om file te verminderen. “Als je vanuit efficiëntie kijkt, dan zou je wegen verbreden om files tegen te gaan. Maar er zijn ook andere oplossingen. Als iedereen één op de vijf werkdagen niet de weg op gaat, lossen we al een groot deel van het probleem op”, zei Adams hierover in het curator interview. 

Ontwerpstudio Van Eijk en Van der Lubbe heeft deze ‘uithuiswerkplek’ ontworpen, een mooie werklocatie op knooppunten bij steden. Bedrijven kunnen hun medewerkers naar zo’n werkplek laten gaan in plaats van naar kantoor. Zo hebben medewerkers een echte kantoorplek, maar wel dicht bij huis zodat zij niet de snelweg op hoeven. De uithuiswerkplek heeft daarnaast ook nog andere voordelen, een andere omgeving bevordert de creativiteit en zorgt voor nieuwe ontmoetingen tussen mensen. 

Lees hier de WDE Spotlight met ontwerpers Van Eijk & Van der Lubbe

Nadenken en innoveren

Deze projecten werden ook getoond in de expositie van de Embassy of Urban Mobility in het Klokgebouw op Strijp-S. Met de expositie wil Adams mensen aan het denken zetten. “We hebben nu een probleem met betrekking tot natuur en klimaat. Dat moeten we niet voor ons uitschuiven – zoals nog vaak gebeurt – dat moeten we aanpakken en kijken wat we kunnen veranderen.” 

In de expositie werd nog een derde project getoond, Knoop XL. Dit is het gebied rondom het centraal station in Eindhoven. Hier wonen nu 200 mensen en dat worden er de komende jaren 15.000. Het moet een plek worden om te wonen, werken, ontmoeten en verblijven. In het ontwerp is geluk het uitgangspunt, in plaats van efficiëntie. Hoe zou mobiliteit er dan uitzien? Een interessante vraag die in dit project verder onderzocht wordt.

Meer van de expositie tijdens DDW22 zie je in de Curator Tour met Rob Adams 

Andere perspectieven

De Embassy of Urban Mobility kijkt op een andere manier naar mobiliteit. Dat kwam ook naar voren in de conferentie tijdens DDW. “Mobiliteit is niet alleen om mensen van a naar b te vervoeren. Het gaat ook over mensen bij elkaar brengen, over sociale aspecten en plezier”, zei Adams aan het begin van de conferentie. Om echt veranderingen door te voeren, zijn andere perspectieven nodig. Daarom kwamen tijdens de conferentie geen mobiliteitsexperts aan het woord, maar juist experts vanuit andere vakgebieden. Zij richtten zich op natuur, het geluk en hoe we systemen kunnen doorbreken om echt voor verandering te zorgen. Allemaal in relatie tot mobiliteit. 

Zo stelt Saskia van den Muijsenberg in haar keynote over biomimicry dat de natuur het meest geavanceerde lab is. “Als het gaat om innovaties kijken we vaak naar de gebeurtenissen tijdens en na de industriële revolutie. Maar dat is nog maar kort geleden als je kijkt naar het hele bestaan van de aarde. De natuur heeft voordat de mensheid kwam, ook al miljarden jaren de mogelijkheid gehad om zichzelf te ontwikkelen. Daar kunnen wij heel veel van leren”, vertelde ze. 

Sune Knudsen, COO van het Danish Design Center hield tijdens de conferentie een toespraak over het implementeren van veranderingen in systemen. “Voor grote veranderingen heb je een movement nodig, een andere mindset. De hele keten van organisaties en bedrijven moet bijdragen aan die verandering, als één schakel uitvalt, dan werkt het niet”, zo stelde hij. Die stelling sluit aan bij het gedachtegoed van professor Ruut Veenhoven. Hij onderzocht de relatie tussen mobiliteit en geluk. “Mobiliteit zelf is niet het probleem, het gaat om de manier waarop we ermee omgaan”, zei hij. Mobiliteit is onderdeel van ons dagelijks leven en daarmee van ons geluk. Het vinden van balans tussen efficiëntie (snel op de plaats van bestemming zijn) en de ruimtelijke omgeving (niet te dicht bij een station wonen) is de uitdaging. “Dat kan voor iedereen anders zijn”, besluit Veenhoven.

In gesprek

Naast de conferentie waren er nog andere evenementen rondom de Embassy tijdens DDW. Zo organiseerde EIT Urban Mobility de EIT Open Dag tijdens DDW. Er waren verschillende inspirerende keynotes en talks. Daarnaast vond ook het Brabant Ontmoet Café plaats. Hierin kon het publiek kennis maken met innovatieve oplossingen in de mobiliteitstransitie, bijvoorbeeld door middel van presentaties van start-ups. 

Het belangrijkste doel van de Embassy of Urban Mobility? Vragen stellen over bestaande systemen en patronen en op die manier mensen aan het denken zetten. Adams: “We moeten vooruit. Als we zien dat mensen een twinkeling in hun ogen krijgen van de nieuwe ideeën, dan weten we dat het goed zit.”

Wil jij bijdragen aan de Embassy of Urban Mobility of ben je benieuwd naar de ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief (onderaan de pagina), bezoek de Embassy pagina of neem contact met ons op.

chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube