Terugblik 2022: Embassy of Food

Hoe ziet de supermarkt er in 2050 uit? Doen we dan nog boodschappen in de winkel of bestellen we online? En als alles online te bestellen is, waarom gaan we dan nog naar de supermarkt? Dat onderzocht de Embassy of Food tijdens Dutch Design Week 2022 (DDW22). Aan de hand van verschillende thema’s gingen ontwerpers aan de slag met hun perspectief op de toekomstige supermarkt. Bezoekers werden meegevoerd in drie mogelijke toekomstscenario’s; de supermarkt als lifestylecoach, de supermarkt als living lab en de supermarkt als super being.

Type Actueel
Gepubliceerd op 1 december 2022
Onderdeel van Embassy of Food
Actueel
Terugblik 2022: Embassy of Food
Onderdeel van Embassy of Food
Embassy of Food - credits: Bram Saeys

“Er is natuurlijk niet één toekomst, er zijn meerdere scenario’s mogelijk”, zegt Chloé Rutzerveld, curator van de Embassy of Food. Daarom koos zij ervoor om dit jaar drie mogelijke toekomstscenario’s uit te werken. De Embassy of Food richtte dit jaar een Embassy Lab op, genaamd Supermarkt van de Toekomst. Dit lab gaf ontwerpers de ruimte om te experimenteren. Alle projecten kwamen uiteindelijk samen in een tentoonstelling waarbij beleving, verwondering en bewustwording centraal stonden.

Boost je gezondheid

In de supermarkt als lifestylecoach stond vooral de relatie tussen voedsel en gezondheid centraal. Ook persoonlijke data en het analyseren hiervan speelden een grote rol. Zo heeft Merle Bergers een installatie ontworpen waar je een portie microbiota op kunt halen alsof het een koffie to go is. De microbiota zijn alle bacteriën en virussen in ons lichaam. De microbiota hebben invloed op bijvoorbeeld je darmflora, maar ook op andere delen van je fysieke én mentale gezondheid. De machine van Bergers ziet welke microbiota je nodig hebt op basis van je vingerafdruk. Deze worden door middel van een mist over je lichaam verspreid. “Misschien ga je over dertig jaar wel naar de supermarkt om een boost te geven aan je immuunsysteem of humeur”, stelt Rutzerveld.

Ontdekken en experimenteren

In het tweede thema, de supermarkt als living lab, gaat het met name om de ontwikkeling van nieuwe producten. Is de supermarkt in de toekomst een plek waar we kennis maken met nieuwe ontwikkelingen zoals kweekvlees en genetisch gemodificeerde schimmels als nieuwe ingrediënten? “Dat zou het onderzoek naar nieuwe producten en de consumenten dichter bij elkaar kunnen brengen”, stelt Rutzerveld tijdens het curator interview.

Lees hier het volledig curator interview met Chloé Rutzerveld 

Malu Lücking onderzocht in haar project Landless Food microalgen als voedingsbron. Zij ontdekte dat de smaakprofielen van sommige microalgen overeenkomen met de smaak van zeevruchten en bloemen. Omdat we algen op een grote schaal en tegen relatief lage kosten kunnen produceren, is het een heel geschikt ingrediënt voor voedzaam eten. Dat zou kunnen betekenen dat er in 2050 geen krabben en mosselen meer op ons bord liggen, maar microalgen met dezelfde smaken.

Nonhuman Nonsense - credits: Bram Saeys

AI als supermarktmanager

Het laatste thema was de supermarkt als superbeing. Wat als de supermarktmanager in de toekomst geen mens meer is? Wat als we dan advies vragen aan een Artificial Intelligence (AI) als het aankomt op voeding? Wij mensen hebben verschillende zwaktes en verlangens, wij hebben een winstoogmerk en doen niet altijd alles om de juiste redenen. Een AI maakt misschien andere keuzes, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid en milieu, maar ook wat betreft ethische vraagstukken”, zegt Rutzerveld hierover. 

Daarom ontwikkelde ontwerpstudio NonHuman Nonsense een nieuw supermarktconcept. In AI-BERT’s The Fresh Place heeft AI de leiding (GPT-3 voor tekst en DALL-e voor beeld). Als consument ga je een gesprek aan met de algoritmen waarna je een gepersonaliseerd product voorgeschoteld krijgt. Hierin is rekening gehouden met je persoonlijke voorkeuren en de wereldwijde ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatverandering. Het levert vooralsnog vooral bizarre producten op zoals rat milk ice cream en nuclear fugde balls. Met dit concept willen de ontwerpers het publiek aan het denken zetten. Wat zijn de voor- en nadelen van AI in de supermarkt?

Meer weten over de gedachtegoed van deelnemende ontwerpers? Check dan ook de WDE Spotlight met Diya Samit

Open staan voor verandering

Tijdens de conferentie van de Embassy of Food presenteerden de ontwerpers hun toekomstvisies per thema. Het publiek waande zich in de toekomstige supermarkt en werd uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken. Ontwerpers gingen het gesprek aan met het publiek om samen te kijken naar de mogelijkheden. Want – zo bleek uit verschillende presentaties – om de transitie naar een andere manier van voedsel produceren en consumeren echt mogelijk te maken, is het belangrijk dat de consument openstaat voor veranderingen. Daarin is het ook belangrijk om goed naar elkaar te luisteren. De toekomst van voedsel bepalen we samen. 

Naast de conferentie organiseerde de Embassy of Food ook nog een event samen met EIT Food. Het interactieve event ‘Redesigning a Broken Food System’ was bedoeld om ideeën uit te wisselen en van experts te leren. Daarnaast ging de documentaireserie What we Eat in première.

Prikkelen en inspireren

De projecten en onderzoeken waren tijdens DDW22 te zien in de expositie van de Embassy of Food in het Klokgebouw. Als bezoeker liep je van wereld naar wereld en ontdekte je verschillende toekomstperspectieven voor de supermarkt. Zo kon het publiek bijvoorbeeld zelf praten met de AI van AI-BERT’s The Fresh Place. Rutzerveld wilde mensen op een prikkelende en interactieve manier een spiegel voorhouden over wat ze eten en waarom. 

Bekijk hier de curator tour met Chloé Rutzerveld door de Embassy of Food

Bij de Embassy of Food zijn een groot aantal partners aangesloten, waaronder supermarktketen Albert Heijn. “We zien dat consumenten steeds meer interesse krijgen in gezondheid”, zei Anita Scholte op Reimer, VP Quality, Product Safety & Sustainability bij Albert Heijn, tijdens de conferentie. Daarom doet het bedrijf verschillende onderzoeken om te kijken hoe zij consumenten kunnen helpen naar een gezondere levensstijl. Ook Stichting DOEN en EIT Food zijn aangesloten. “Zij hebben veel kennis in huis”, zegt Rutzerveld. “Daarnaast brengen we de verschillende netwerken van de partners bij elkaar. Zo kunnen we elkaar versterken.”

Wil jij bijdragen aan de Embassy of Food of ben je benieuwd naar de ontwikkelingen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief (onderaan de homepage), bezoek de Embassy pagina of neem contact met ons op.

chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube