Embassy of Food initieert Embassy Lab: Supermarkt van de Toekomst

Afgelopen maand startte de Embassy of Food het nieuwe Embassy Lab: Supermarkt van de Toekomst. Aan de hand van drie thema’s, gaan ontwerpers, studenten en partners samen aan de slag met een onderzoek naar de supermarkt van de toekomst. De resultaten worden zichtbaar in een interactieve expositie op Dutch Design Week (DDW) 2022. Een tentoonstelling waarbij beleving, verwondering en bewustwording centraal staan. Benieuwd naar de deelnemende ontwerpers en de thema’s? Lees dan verder!

Type Actueel
Gepubliceerd op 31 januari 2022
Onderdeel van Embassy of Food
Actueel
Embassy of Food initieert Embassy Lab: Supermarkt van de Toekomst
Onderdeel van Embassy of Food

Waarom Supermarkt van de Toekomst?

Vlees zonder dier, melk zonder koe, functionele voeding, boodschappen bezorgd binnen 10 minuten en digitaal dineren. We zitten midden in een enorme voedseltransitie die het gebruik van onze bestaande grondstoffen, productietechnieken en (culinaire) gewoontes op de proef stelt. We zijn massaal op zoek naar duurzamere, eerlijkere en gezondere alternatieven voor een betere wereld. Maar ook naar nog meer gemak, personalisering, beleving en digitalisering. Deze veranderingen zullen de supermarkt zoals we deze nu kennen drastisch veranderen. Bestaat ‘de supermarkt’ zoals we hem kennen nog wel over 30 jaar? Als het gros van de boodschappen thuisbezorgd wordt, wat zoeken we dan in een fysieke supermarkt? Welke functie(s) heeft een fysieke supermarkt in 2050? Hoe zien ze er dan uit, en wat is er dan nog te koop?

Een supermarktbezoek in 2050

Drie thema’s en drie ontwerpstudio’s. Iedere ontwerpstudio richt zich op een specifiek thema binnen het onderzoek. Aan hen de opdracht om een concept te ontwerpen voor een ervaarbaar toekomstscenario dat kan worden getoond op DDW 2022. In plaats van een overzichtstentoonstelling, ontwikkelt de Embassy op deze manier een interactieve expositie waarbij de bezoeker ervaart hoe een supermarktbezoek er in 2050 uit kan zien. De ontwerpers gaan aan de slag met de volgende drie thema’s:

1. Data: denk aan persoonlijke gezondheidsdata, gepersonaliseerde diëten, exploreren van sensorische voorkeuren.
2. Fysieke supermarkt 2050: Wat is er te koop? Wat is er te doen? Hoe ziet de voedseltransitie eruit?
3. Nieuwe supermarkt rituelen en sociale aspecten: Wat zal de rol van de supermarkt zijn? Wat is de verhouding tussen verkoper en consument?

De ontwerpers

Merle Bergers
Merle Bergers ziet haar rol als ontwerper om de manier waarop we omgaan met de relaties met andere ‘onzichtbare’ sferen, in wetenschap en natuur, te kantelen. Ze probeert deze werelden grondig te leren kennen met de hulp van wetenschappers en andere professionals. Om vervolgens haar bevindingen uit te leggen door middel van (interactief) ontwerp.

Lisa Mandemaker
Lisa Mandemaker beschouwt ontwerp als een instrument voor debat en maakt (toekomstige) verhalen tastbaar. Deze ontwerpen gebruikt ze als een vorm van storytelling om assumpties uit te dagen, te bevragen of te prikkelen. Haar werk concentreert zich op de effecten van opkomende technologie op mensen en hun gedrag.

Nonhuman Nonsense
Nonhuman Nonsense, bestaande uit Filips Stanislavskis, Linnea Våglund en Leo Fidjeland, is een door onderzoek gedreven ontwerpstudio die toekomstgerichte spinsels en experimenten creëert op het kruispunt van utopie en dystopie. De studio vertelt verhalen die de publieke verbeelding openstellen voor toekomsten die momenteel onmogelijk lijken.

Houd de website in de gaten voor de meest recente updates over dit Embassy Lab, of schrijf je in voor de WDE nieuwsbrief.

De Embassy Labs zijn gebaseerd op de ontwikkelde en geteste methodieken van What if Lab, een programma van Dutch Design Foundation. Ze vormen de schakel tussen inspirerende vergezichten en concreet toepasbare oplossingen. 

chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube