Screen Mutations: serviesset ontworpen voor interactie via een scherm

In het digitale tijdperk van een geglobaliseerde wereld zijn onze schermen omgetoverd tot een tweede paar ogen. Communicatie heeft grote sprongen voorwaarts gemaakt en zich ontwikkeld tot een punt waarop we ons het leven zonder smartphone niet meer kunnen voorstellen. En terwijl de pandemie de wereld tot stilstand lijkt te hebben gebracht, helpt juist de digitale wereld ons door deze moeilijke tijden heen. Een familie-etentje wordt via Zoom georganiseerd, de verjaardag van een vriend op FaceTime gevierd en de afscheidsborrel van een collega online gehouden. Lang voordat we dit als normaal gingen beschouwen, vroeg Louisa Zahareas zich al af hoe het zou zijn om deze voorbeelden in de praktijk te brengen.

Type Actueel
Gepubliceerd op 14 september 2021
Onderdeel van Embassy of Food
Actueel
Screen Mutations: serviesset ontworpen voor interactie via een scherm
Onderdeel van Embassy of Food
Screen Mutations - credits: Femke Rijerman

Met haar project Screen Mutations, ontwikkelde Louisa Zahareas een speculatieve serviesset die zij ontworp voor een eenpuntsperspectief, of meer specifiek: de lens van een scherm. Ze legt uit: “de set is vervormd met een wiskundige formule waardoor de voorwerpen alleen correct lijken vanuit één gezichtspunt. Het is dus eigenlijk servies dat is ontworpen voor interactie via een scherm.” Met dit project richtte Louisa zich op het sociale aspect van ontwerp. Ook werd het een persoonlijke verkenning. Het idee kwam namelijk tot stand toen ze, ver van huis, via internet communiceerde met haar familie en vrienden, terwijl ze aan de Design Academy Eindhoven (DAE) studeerde.

Louisa legt uit dat het project eigenzinniger begon dan waar het uiteindelijk in resulteerde. Een in tweeën gesplitst bord, gespiegeld eten en een gemeenschappelijke schaal in het midden waren haar eerste prototypen. Met Screen Mutations probeerde ze het idee van een digitaal gedeelde maaltijd te herkaderen, waardoor de mutatie er op het scherm uit ziet als een realistisch object. “Het voedsel was zo opgezet dat het er uit zag alsof het naar de andere kant overstak. Ik herinner me ook dat ik nieuwe soorten voedsel presenteerde die goed werkten op het scherm. We gingen er echt vrij ver in.” Maar tegelijkertijd draaide het project niet om de objecten, maar om de rituelen en etiquette eromheen. Haar doel met het project was niet om de manier waarop mensen dineren te veranderen, maar om hen tot nadenken aan te zetten over de hedendaagse activiteiten daaromheen.

“We fotograferen ons eten en ensceneren alles, het gaat uiteindelijk over hoe het eruit ziet op ons scherm, onze camera en onze telefoon. Het project was ook een reflectief moment om mensen te laten beseffen dat we dit doen, en het op te rekken tot een extreem niveau.”
— Louisa Zahareas

Terwijl het haar bedoeling was om te bemiddelen in rituelen en relaties om nieuwe uitkomsten te onderzoeken, liep dit anders. “Terugdenkend aan de DAE Graduation Show, was er veel interesse, maar het maakte mensen ook aan het lachen. Ik denk dat ik het performatieve sociale aspect miste in het project. Veel bezoekers richtten zich op het object en dat het er gek uitzag of ze vroegen zich af wat het zou doen. Het ging vooral over perspectief en de gebruikte methode, in plaats van wat het eigenlijk moest communiceren.”

Als ze de gelegenheid zou hebben om het opnieuw te doen, zou Louisa de performatieve, interactieve aspecten benadrukken, naast het eten zelf. “Hoe gedraag je je, hoe gebruik je deze nieuwe voorwerpen, wat zouden ze betekenen en welke nieuwe recepten zouden er ontstaan? Meer dan alleen de vervormde objecten die er enkel goed uitzien vanuit een bepaald punt, zou ik echt proberen me te concentreren op de andere elementen waaruit een maaltijd bestaat.” Het servies zou letterlijk een gespreksstarter zijn, om vragen op te roepen over de cultuur en praktijk van het delen van een maaltijd, in plaats van simpelweg een esthetisch middelpunt te zijn.”

Lees het hele artikel, geschreven door Ruben Baart (Next Nature Network) hier. En bezoek de Supermarkt van de Toekomst bij de Embassy of Food op Dutch Design Week 2021. Het project van Louisa Zahareas zal hier te zien zijn.

Screen Mutations
Screen Mutations - credits: Louise Zahareas

Dit interview is tot stand gekomen in het kader van de Embassy of Food 2021, onderdeel van World Design Embassies. Curatoren Annelies Hermsen en Chloé Rutzerveld deden onderzoek naar zeven projecten binnen zeven thema’s en interviewden hiervoor ontwerpers over: technologie, voedselverspilling, gezondheid, educatie, eiwittransitie, non-food en verpakkingen. Samen met Ruben Baart van Next Nature Network zijn de interviews uitgewerkt tot artikelen en gepubliceerd.

chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube