Hoe ziet jouw toekomstige supermarkt eruit? De Embassy of Food zet je aan het denken

Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit? En wat voor voedsel koop je daar dan? Dat onderzoekt de Embassy of Food. De productie én consumptie van voedsel gaan veranderen, daar is de curator van de Embassy, Chloé Rutzerveld, van overtuigd. Hoe die veranderingen precies vorm krijgen, dat moeten we de komende jaren ontdekken. Daarin spelen food designers en innovators een cruciale rol.

Type Topic
Gepubliceerd op 9 september 2021
Onderdeel van Embassy of Food
Topic
Hoe ziet jouw toekomstige supermarkt eruit? De Embassy of Food zet je aan het denken
Onderdeel van Embassy of Food

Er bestaan al veel goede projecten om voedsel duurzamer en gezonder te maken, of nieuwe technologieën te implementeren in de maatschappij. Maar te vaak ontbreekt de daadwerkelijke implementatie of uitwerking van de projecten. Zo komen deze oplossingen bijvoorbeeld nog niet in de supermarkt terecht. Dat is zonde. Daarom ontwikkelt de Embassy of Food de supermarkt van de toekomst. Deze is tijdens Dutch Design Week (DDW) te bewonderen in het Klokgebouw. 

In deze supermarkt van de toekomst komen zeven thema’s aan bod: educatie, technologie, non-food, verpakkingen, gezondheid, voedselverspilling en eiwittransitie. Zo kan de pastasoort fusilli in de toekomst misschien plat in de schappen liggen. De pasta krult dan op als je het kookt. “Dat scheelt verpakkingsmateriaal, en veel ruimte tijdens transport en in het schap”, vertelt Rutzerveld. Deze ‘Morphing Pasta’ is een voorbeeld van een praktische toepassing die ze ontwikkelde hebben in het Morphing Matter Lab, Carnegie Mellon University.

Omdenken

Daarnaast denken fooddesigners en -innovators ook na over meer speculatieve toepassingen van nieuwe technologieën. In haar project Faked Meat heeft Marije Vogelzang een viertal fantasie dieren bedacht. “Nu zijn plantaardige vleesvervangers altijd een kopie van het origineel, zoals een hamburger of een worstje. Het origineel is ‘echt’ en de vegetarische of veganistische kopieën zijn automatisch inferieur omdat ze vergeleken worden met de ‘superioriteit’ van echt vlees. Maar als we van soja-eiwitten elke vorm kunnen maken, waarom vinden we dan geen nieuwe dieren uit? De fantasiedieren die ik creëerde hebben een habitat, levensstijl, en dieet”, legt Vogelzang uit. Deze factoren beïnvloeden het ontwerp en de smaak van het vlees. Het is een stukje storytelling bij nieuwe, plantaardige producten. “Dat vind ik een interessante manier om na te denken over de eiwittransitie.”

Ook biotechnologie speelt een steeds grotere rol. Kuang-Yi Ku richt zich met zijn project op Traditionele Chinese Geneeskunde. Daar geloven mensen dat bepaalde kruiden of onderdelen van exotische dieren een helende werking hebben. “Nu gaan stropers op pad om deze dieren te vangen, maar dat hoeft in de toekomst misschien niet meer”, zegt Rutzerveld. In het project The Tiger Penis wil Ku de lichaamsdelen van exotische dieren synthetisch namaken. 

De spiegel

Dit is nog maar een kleine greep uit alle projecten die zich aan hebben gesloten bij de Embassy of Food. “Er zijn zo veel mogelijkheden. Iedere ontwerper kijkt vanuit zijn eigen invalshoek, dat maakt het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden zo interessant”, zegt de curator. De supermarkt van de toekomst is bedoeld om mensen een spiegel voor te houden. Het gaat dan zowel om consumenten als om grotere bedrijven en overheden. 

 

“Er zijn al slimme oplossingen om voedsel duurzamer te maken, alleen blijven veel mensen zich vasthouden aan oude gewoonten.”
— Chloé Rutzerveld

“Er zit een groot verschil tussen wat mensen zeggen en wat mensen uiteindelijk doen”, gaat ze verder. “Tijdens eerdere exposities van DDW waren mensen vaak heel enthousiast over projecten rondom food. Maar uiteindelijk kwam het toch niet echt van de grond. Hoe komt dat? Dat vinden we fascinerend.” Daarom begon Rutzerveld samen met de andere curator Annelies Hermsen een onderzoek om te kijken waar dat precies aan ligt. “We hebben bijvoorbeeld gekeken waar ontwerpers tegenaan lopen in de uitwerking van een project en de samenwerking met andere partijen. Samen met onze kennispartners, waaronder Albert Heijn, Wageningen University & Research en EIT, kijken we nu hoe we deze uitdagingen kunnen oplossen en waar de kansen liggen”, verklaart ze. “Eigenlijk kijken we wat de rol van de ontwerper is in het voedselsysteem en de voedseltransitie en hoe we die kunnen invullen.” 

Radicaal anders

Ontwerpers zijn creatievelingen die anders durven te denken. “We zien bij partners zoals Albert Heijn dat de consument altijd als uitgangspunt wordt genomen in de voedseltransitie. Maar hoe lang moeten we consumenten nog blijven pamperen?”, vraagt ze zich af. 

“Nu gaat de transitie heel langzaam omdat de klant altijd koning is. We zouden ook kunnen zeggen: het oude voedsel bestaat niet meer en dit is het nieuwe voedsel. Als we echt stappen willen zetten met nieuwe technologieën en voedsel echt duurzamer, eerlijker, gezonder en milieu- en diervriendelijker willen maken, dan moeten we radicalere stappen zetten.”
— Chloé Rutzerveld

Toekomstvisie

Al deze vragen en gedachten komen samen in de supermarkt van de toekomst. Dit jaar is de supermarkt nog enigszins ‘under construction’, maar volgend jaar volgt een uitgebreidere variant. “We willen dat veel ontwerpers en partners mee kunnen denken over de invulling van de supermarkt van de toekomst. Zij kunnen dan ook bijdragen aan een gezamenlijke toekomstvisie”, vertelt Rutzerveld. “Misschien is er in 2050 helemaal geen supermarkt meer zoals we hem nu kennen. Mensen bestellen steeds meer boodschappen online. Misschien is de supermarkt dan een plek waar je naartoe gaat om te proeven, kennis op te doen en invloed uit te oefenen op het voedsel dat je inneemt. Misschien kunnen we straks wel bijdragen aan de groei van onze eigen gewassen of kunnen we zelf beslissen van welke cellen ons kweekvlees wordt gemaakt.”

Het publiek wordt aan het denken gezet tijdens DDW. Rutzerveld: “We willen mensen prikkelen om ook eens na te denken over het voedsel van de toekomst. In de supermarkt komt echt een doorsnede van de samenleving. Daarom vind ik het zo’n gave plek.”

Wat ligt er in de toekomst op jouw bord? En waar doe je straks je boodschappen? Tijdens Dutch Design Week kun je een bezoek brengen aan de Embassy of Food, ook wel de Supermarkt van de toekomst, en alle projecten van de Embassy ontdekken. Het wordt een spannende ervaring die je zintuigen prikkelt en je aan het denken zet. We zien je graag op Dutch Design Week in Eindhoven, van 16 – 24 oktober 2021.

Wat kan je van de Embassy verwachten op DDW?

Dit presenteren de Embassies op Dutch Design Week
Embassy of Food Curators
Curators Chloé Rutzerveld en Annelies Hermsen - credits: Rutzerveld: Wim Hollemans
chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube