Barbara Vos en Jelleke Raats nieuw kernteam van de Embassy of Food

Onder leiding van Chloé Rutzerveld heeft de Embassy of Food heeft zich de afgelopen twee jaar gefocust op de supermarkt van de toekomst. In 2023 wordt daar een nieuwe draai aan gegeven. Programmamaker en creatief strateeg Barbara Vos start per 1 maart als de nieuwe creatief leider. Samen met projectleider Jelleke Raats vormt zij het kersverse kernteam van de Embassy of Food. Nieuwsgierig naar hun visies en achtergronden? Lees dan verder!

Type Actueel
Gepubliceerd op 28 februari 2023
Onderdeel van Embassy of Food
Actueel
Barbara Vos en Jelleke Raats nieuw kernteam van de Embassy of Food
Onderdeel van Embassy of Food

‘Met de kracht van ontwerp kunnen we bijdragen aan een alternatief voor het huidige onhoudbare systeem dat uitgaat van overvloed. En werken aan een nieuwe blauwdruk waarin duurzaam, gezond en lekker voedsel voor iedereen, gelijkwaardig, beschikbaar is.’

Barbara Vos is programmamaker, onderzoeker en creatief strateeg. Haar expertise ligt in de grote duurzaamheidsopgaven en deze breed maatschappelijk relevant en toegankelijk te maken.

Vos gelooft in meerstemmigheid en gelijkwaardigheid als het gaat om het vinden van oplossingen voor complexe vraagstukken, en ontwerpt vanuit dat gegeven programma’s en projecten waarin verschillende partijen elkaar kunnen vinden en horen, van boer tot bestuurder, en ontwerper tot ondernemer. Dit leidt tot een nieuw onconventioneel speelveld waar deze verschillende blikken uitgedaagd worden kritisch naar hun eigen rol en positie te kijken en gezamenlijk nieuwe stappen te zetten. Daarin schuwt ze de pijnpunten niet, en zoekt ze, samen met de partijen, vanuit de verbeeldingskracht naar verbindingen, oplossingen en vergezichten.

De afgelopen tien jaar heeft ze zich ondergedompeld in de onzichtbare wereld achter ons voedselsysteem en geprobeerd deze zichtbaarder te maken. Zo heeft ze samengewerkt met Tegenlicht, What Design Can Do, Next Nature en BlueCity.

Vos ziet de transitie van ons voedselsysteem als één van de belangrijkste opgaven van onze tijd. “Geen ander onderwerp voelt namelijk zo van iedereen als ons eten, en raakt het fundament van iedereens bestaan.”

‘De verandering naar een beter voedselsysteem begint letterlijk met het maken van de keuzes voor op je bord. Ik hoop dat we met de Embassy of Food mensen hier bewuster van kunnen maken, maar tegelijkertijd ook de organisaties met grote slagkracht de kennis te geven wat ontwerp kan betekenen voor wat er uiteindelijk op datzelfde bord terecht kan komen. ’

Jelleke Raats heeft als projectmanager al op vele plekken gewerkt in de bureauwereld. De verbindende factor daarin is altijd het beheren van multidisciplinaire projecten geweest met focus op strategie en ontwerp. Ze voelt zich als een vis in het water als projectmanager waarbij ze de spil is tussen ontwerpers, strategen en andere creatieven, tegenover interessante opdrachtgevers. De laatste jaren heeft ze zich meer gefocust op vraagstukken en projecten met een meer maatschappelijk karakter, zodat ze niet alleen voldoening haalt uit haar vak, maar ook uit de inhoud van het project.

Door haar eerdere werk bij Food Cabinet – een campagnebureau wat al haar kennis en creativiteit inzet om van gezond, duurzaam en eerlijk voedsel de norm te maken – heeft ze tal van aansprekende campagnes opgezet die aanzetten tot bewustwording en gedragsverandering. Ze is dan ook heel blij met de kans om als projectleider aan de slag te gaan met het neerzetten van de Embassy of Food, om deze missie die haar zo aan het hart gaat door te kunnen zetten.

chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube