WDE Spotlight: The OtherAbilities

In WDE Spotlight geven we het woord aan diverse ontwerpers uit de Embassies. Dit keer spreken we met Eva Fotiadi en Adi Hollander, twee leden van The OtherAbilities initiatief, onderdeel van de Embassy of Inclusive Society in 2022. Wat is hun achtergrond? Wat inspireert het initiatief? Wat hopen ze met hun werk te bereiken? Je leest het in deze Q&A!

Type Actueel
Gepubliceerd op 20 Oktober 2022
Onderdeel van Embassy of Inclusive Society
Actueel
WDE Spotlight: The OtherAbilities
Onderdeel van Embassy of Inclusive Society

Kun je iets meer vertellen over jezelf, je achtergrond en je ontwerppraktijk?

We nemen deel aan de Embassy of Inclusive Society met de Haptic Room Studies, een samenwerkingsproject van de kunstenaars Adi Hollander, Andreas Tegnander, Ildikó Horváth, Sungeun Lee en van kunsthistoricus Eva Fotiadi en architect Yonatan Cohen. Het is het tweede project van The OtherAbilities initiatief, opgericht in 2019 door Adi Hollander en Eva Fotiadi (PhD). OtherAbilities onderzoekt de implicaties, mogelijkheden en haalbaarheid van zintuiglijke vertalingen binnen de domeinen kunst, ontwerp en technologie. Het initiatief is een platform voor experimentele interdisciplinaire projecten die zich richten op multisensorische kunst en het delen van kunst met een breder publiek.

Jullie project maakt deel uit van de Embassy of Inclusive Society tijdens Dutch Design Week 2022. Wat kunnen jullie ons vertellen over dit project en in welke fase het zich nu bevindt?

We presenteren twee Haptic Room Studies: #1 Porcelain Membrane Wall en #3 Conversation Piece. Het is onze eerste publieke presentatie van de Haptic Room Studies. Het is een presentatie na langdurig onderzoek en een test van ons idee om het architectonisch ontwerp van tentoonstellingen om te zetten in een universele toegankelijkheidstool, die zowel voor kunstenaars, curatoren als het publiek beschikbaar is. Met het project What Do I Hear? zijn we in 2019 aan de slag gegaan met hieraan gerelateerde ideeën, waarbij een groter team betrokken was dan bij de Haptic Room Studies. Dat was een breder onderzoek naar zintuiglijke vertaling in kunst, met klank en tactiliteit als belangrijkste gemeenschappelijke kenmerken. Het heeft tot meerdere prototypes geleid. We selecteerden enkele van de resultaten en lessen van dat project en gingen verder met de Haptic Room Studies.

Kun je uitleggen hoe je project zich verhoudt tot het verhaal van deze Embassy?

Het Haptic Room Studies-project is een reeks bouwkundige interventies ontworpen voor lokaties waar visuele kunst of podiumkunst wordt gepresenteerd. Ze maken deel uit van het meerjarige onderzoek van The OtherAbilities naar het ‘vertalen’ van kunstwerken van het ene naar het andere zintuig. Om precies te zijn: de Haptic Room Studies kunnen het geluid van een film, een muziekstuk of een livegesprek omzetten in de tastbare ervaring van trillingen. Wij, het OtherAbilities initiatief, zijn geïnteresseerd in zintuiglijke vertaling als onderzoek naar de aard van onze actieve ervaring van kunst als mens. Net zo belangrijk is dat we deze vertaling ook begrijpen als een experimenteel kunst- en ontwerpvoorstel voor de mogelijkheid om doof of slechthorend publiek te betrekken bij de ervaring van geluid in kunst.

Fragment from a documentary about The OtherAbilities research in translation between the senses, pilot project What Do I Hear?  Filmed and edited by Alina Ozerova in 2020-21, Amsterdam (NL).

Wat was het belangrijkste uitgangspunt van het project?

Het is onmogelijk om maar één uitgangspunt aan te wijzen. We kunnen je wel een voorproefje geven van de vragen die ten grondslag liggen aan ons onderzoek: Hoe kunnen we de ervaring van horen vertalen naar de fysieke ervaring van een kamer? Kunnen we andere zintuiglijke ervaringen vanuit geluid en beweging creëren door haptische technologie in de presentatieruimte op te nemen met behulp van tactiele, architecturale elementen, zoals muren, de vloer, pilaren, en dergelijke? Is het mogelijk om complexe waarnemingen van een paar bronnen tegelijk te voelen, zoals stem, ruis, melodie en harmonie? Is het mogelijk om met een ruimtelijke opstelling van luidsprekers een soort ‘geluidslandschap’ te creëren, waarbij het lichaam langs verschillende trillingen gaat terwijl het in deze ruimte loopt? Kunnen we dit ‘geluidslandschap’ gebruiken om verhalen in deze ruimte te vertellen?

Wat voor soort ontwerp of project zou je in de toekomst willen realiseren en waarom?

We bestuderen hoe we haptische ruimtes kunnen creëren met de tools die we hebben ontwikkeld. Daarmee hopen we in de nabije toekomst verschillende situaties en media uit te proberen, om zo te leren wat we hebben gemaakt.

Hoe denk je dat je ontwerp impact kan hebben?

Dit is een moeilijke. We zijn al heel blij als we een paar mensen kunnen laten inzien dat er meerdere manieren zijn om kunst te maken of te presenteren, die de grens tussen lichamen en lichamen met speciale behoeften verkleint. Of om te laten zien hoeveel méér je kunt doen met de architectuur van ruimtes, zoals musea, theaters of muziektheaters. Vooral als we de architectuur opnieuw bekijken vanuit zintuiglijk perspectief.

Kun je nog een interessante ontwerper noemen die aan hetzelfde onderwerp werkt en wat zijn of haar projecten zo geweldig maakt?

Prof. Amir Amedi, hoofd van het BCT-lab, Reichman University, Israël. Hij wordt beschouwd als een van de beste hersenwetenschappers van Israël en is voorloper op gebieden als hersenplasticiteit, multisensorische integratie, hersenscans en hersenrevalidatie. Hij heeft pionierswerk verricht en talloze prijzen gewonnen voor het helpen van blinden om met behulp van geluid te ‘zien’ en voor doven en slechthorenden om met behulp van hun vingers te ‘horen’.

Als je één persoon zou mogen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper, organisatie, wie dan ook), wie zou je dan kiezen en waarom?

Het LIVElab aan de McMaster University in Hamilton, Ontario, Canada. Het LIVElab is een op onderzoek gebaseerd uitvoerend theater en testcentrum. Ze omschrijven zichzelf als volgt: Het LIVElab zet zich in om een wereldklasse-voorziening op te zetten voor de wetenschappelijke studie naar muziek, geluid en beweging en het belang hiervan voor de menselijke ontwikkeling en gezondheid. Het McMaster Institute for Music and the Mind (MIMM) bevordert de samenwerking tussen tientallen wetenschappers, onderzoekers en muzikanten. Samen onderzoeken ze fundamentele vragen over de neurologische impact en positieve effecten van muziek, dans en kunst.

We willen graag weten hoe ons project door de hersenen begrepen wordt. Ook willen we de kwaliteit testen van de informatie die we kunnen vertalen en transformeren met behulp van tactiliteit. Het LIVElab is het ideale knooppunt van expertise en voorzieningen om onderzoek in deze richting voort te zetten.

Wat voor soort ontwerp of project zou je in de toekomst willen realiseren en waarom?

Het opzetten van een volwaardig voelbaar theater.

chapter-arrow icon-arrow-down icon-arrow-short icon-arrow-thin icon-close-super-thin icon-play icon-social-facebook icon-social-instagram icon-social-linkedin icon-social-twitter icon-social-youtube